Rower szosowy idealnie sprawdza się do jazdy na długich dystansach, gdzie liczy się prędkość. Jeszcze niedawno sięgali po niego wyłącznie zawodowcy. Obecnie takim modelem roweru interesuje się też wielu amatorów.
Stając przed wyborem roweru, trzeba sobie w pierwszej kolejności odpowiedzieć na pytanie: “W jakich sytuacjach będę go używać najczęściej?”. W zależności od tego, czy potrzebujesz roweru do przemieszczania się po mieście, na długie wyprawy z sakwami, czy na przejażdżki w szybkim tempie po płaskich jak tafla jeziora drogach asfaltowych, będzie Ci potrzebny inny sprzęt, który pozwoli na osiąganie optymalnych efektów.
Rower miejski – zdaje się być najbardziej popularny. Ze względu na budowę ramy (rowerzysta, siedząc na siodełku, przyjmuje postawę wyprostowaną) idealnie nadaje się do spokojnej jazdy po mieście. Zapewnia dużą widoczność na drodze, a większe niż w innych modelach koła pozwalają szybciej pokonywać dystans, choć o rozwijaniu zawrotnych prędkości w tym przypadku raczej nie może być mowy.
Rower szosowy – już na pierwszy rzut oka różni się od innych typów rowerów i z rozpoznaniem popularnej kolarki nie powinny mieć problemu nawet te osoby, które trzymają się z dala od sportu. Jej cechy szczególne to między innymi dosyć specyficzna rama, rozmiar kół oraz jedyna w swoim rodzaju kierownica, której próżno szukać w innych typach rowerów. Na szosówce można pokonywać długie dystanse w stosunkowo krótkim czasie, gdyż pozwala ona na rozwinięcie dosyć dużych prędkości.
Rower turystyczny – jego budowa pozwala na długie wyprawy z całym ekwipunkiem, który w sakwach przytroczony jest do bagażnika rowerowego oraz ramy – ze względu na specyfikę sprzętu, musi być ona solidna i wytrzymała.
W sytuacji, gdy masz jasno sprecyzowane cele, podjęcie ostatecznej decyzji dotyczącej tego, jaki rower wybrać, nie powinno być dużym problemem. Okazuje się jednak, że to tylko pozór. Im dalej w las, tym ścieżki zaczynają być węższe i bardziej kręte, a wybór, zamiast maleć, jeszcze bardziej rośnie. Wspomniane wcześniej typy rowerów to jedynie podział ogólny. Jeżeli wiesz, że Twój przysłowiowy “konik” to jazda na długich dystansach, to z pewnością zdecydujesz się na rower szosowy. Jednak czy będzie to typowa kolarka, gravel, a może rower triathlonowy? Chcąc podjąć najlepszą decyzję, warto poświęcić chwilę na to, aby poznać, czym charakteryzuje się każdy z nich.
Wyróżnić można:
• typową kolarkę,
• gravele,
• rowery triathlonowe.
Koszt roweru będzie ostatecznie uzależniony nie tylko od marki producenta czy docelowego przeznaczenia (choć oczywiście rowery treningowe będą tańsze niż te przeznaczone do startu w zawodach), ale również od jakości zamontowanych w nim podzespołów. Osoby, które dopiero zaczynają swoją przygodę z jazdą na rowerze szosowym, mogą spokojnie skusić się na tańsze modele. Różnicę w komforcie jazdy na różnych podzespołach najbardziej wyczują zawodowcy oraz kolarze, dla których jazda na szosie jest już wieloletnim hobby. Na które podzespoły należy zwrócić uwagę w sposób szczególny?
Rama roweru – w tym przypadku warto mieć na uwadze zarówno materiał, z jakiego będzie wykonana rama rowerowa, jak i rozmiar odpowiednio dopasowany do sylwetki. Użytkownik ma do wyboru ramę aluminiową lub z włókna węglowego. Ta pierwsza jest sztywna, solidna i stosunkowo tania. Rama karbonowa to z kolei rozwiązanie bardzo lekkie, jednak też zdecydowanie droższe.
Przerzutki – wybrać popularne Shimano czy nieco wyższą klasę SRAM? Wiele zależy od indywidualnych preferencji i oczekiwań względem sprzętu. W tym przypadku cena może być pewnym wskaźnikiem – im napęd droższy, tym prawdopodobnie będzie wyższej klasy.
Hamulce – w rowerach szosowych najczęściej spotykanym rozwiązaniem są hamulce szczękowe. Cechują się większą skutecznością niż tarczówki, które z kolei lepiej sprawdzą się w terenie niż na asfalcie.
Rower szosowy to doskonałe rozwiązanie dla profesjonalistów i amatorów, którzy czerpią przyjemność z długiej jazdy na utwardzonych powierzchniach. Wybór roweru o odpowiedniej ramie, dobrych przerzutkach i przede wszystkim we właściwym rozmiarze sprawi, że jazda stanie się bardziej komfortowa.
Zdjęcie wyróżniające: pxhere.com